21 Kasım 2007 Çarşamba

Ortaklık Süreci Tüm Sektör İçin Kritik Olacak


Makromarket ve Uyum bundan böyle, makro ciroları, bir arada uyum içinde yakalamaya çalışacak. Bu gelişme, sektörden iki şirketin birleşmesi şeklinde basite indirgenemeyecek kadar önemli sonuçlar doğurur.

Eğer başarılı olurlarsa - ki samimi şekilde başarılı olmalarını temenni ediyoruz – bu karar, perakende sektörünün mevcut yapısını kökünden değiştirecek bir süreci başlatacak. Meydana gelecek domino etkisinin hızını kestirmek güç tabi. Öte yandan etkinin bütün domino taşlarına dokunacağı ve kimsenin kayıtsız kalamayacağı açık.

Başarısızlık ise zamanında İSMAR denemesinin kötü etkisinin daha sonra dernekleşme sürecinde yerel perakendeye yaptığı etkiye benzer bir etki yaratabilir. En organize iki yerelin başaramadığı bir işe, diğer markalar uzun süre soğuk bakmak zorunda kalabilir.

Her iki şirkete de samimi şekilde başarılar diliyorum, özellikle yeri markaların kendilerini bekleyen zorlu günlerde güç birliğine çok ihtiyacı var.

Fuarlar Başarılı Olmayacaksa Niye Yapılır?


Fuar sezonu resmi olarak açıldı...

İstanbul Gıda Fuarı ile başlayan, Antalya ‘da Food Product ile devam eden ve yine İstanbul’da Private Label fuarıyla biten üçlünün ilk ayağı geçildi. Kasım ve Mayıs ayları arasındaki bu dönemde, üç büyüğün yanında değişik kentlerde birçok ufak çaplı fuar da gerçekleştiriliyor.

Ayrıca daha özelleşmiş, belli ürünlere yönelik düzenlenen fuarlar da var. Öte yandan yıllardır bu üç organizasyonun dışındakiler için çeşitli sancılar söz konusu... Yurt içi ve dışından perakendeci kuruluş temsilcilerinin alanda olması, gıdayla ilgili bir fuarın başarısının öncelikli şartı.

Antalya zaten kentin özel konumu ve fuarın iyi ayarlanmış takvimi ile başarıyı yakalıyor. CNR ise doğru hedef kitleyi fuara getirmeyi kesinlikle iyi öğrendi.

Diğer fuarların başarılı olabilmesi için gereksiz ziyaretçileri uzak tutup, perakende zincirlerinin üst düzey yetkililerini fuara getirmeyi öğrenmeyi gerekiyor.

Bu konuda örnek göstereceğim çalışmayı 2008 Nisan'ında yapılacak FMSG Fuarı için Sine Fuarcılık yaptı. Şimdiden Türkiye Perakendeciler Federasyonu'nun desteğini alarak, fuarın başarısını aylar öncesinden garantilediler.

Diğer fuar şirketlerine duyurulur.

Kararların Verileceği Günler


Bu ayın gelişmesi Makromarket’in Afra’yı satın alması oldu. Kombassan’ın şirketi olan Afra, marka değeri yüksek bir perakende zinciri... 2000’lerin başında şu an faaliyet gösterdiği kentlere ilk alışveriş merkezlerini Afra açtı. Dolayısıyla bu bölgelerde modern perakendenin simge markası oldu. Bu çerçevede değerlendirdiğimizde Makromarket için doğru bir satın alma oldu.

Tabi ki söz konusu Makromarket olunca, olayı daha geniş perspektiften incelemek gerekli. Öncelikle Türkiye Perakendeciler Federasyonu üyelerinin hangi yol haritasını izleyeceği iyice netleşti. Uyum ortaklığıyla birlikte İstanbul ve Ankara’nın en büyük yerli zincirlerini içeren yapı, bünyesine Konya ve İç Anadolu’nun Ankara dışındaki illerindeki en büyük yerli zinciri kattı. Böyle bir ivme yakalanmışken, İstanbul ve Ankara’dan önemli perakende markalarının Makro – Uyum’a katılımlarının an meselesi olduğunu düşünüyorum. Katılımları geciktiren konu, PERDER’in içinde aktif rol alan isimlerin diğer ortaklarını ve aile bireylerini ikna sürecinin uzaması olabilir.

Uzun vaadeli düşünmek isteyen firmalar için iş ortakları perakendecilerdeki bu değişimi takip etmek hayati önem taşıyor. Yalnız başına küçük hacimli bir perakendecinin kısa sürede çok güçlü bir ortaklığın parçası olma ihtimali var. Doğru hamleler yapan üretici firmalar için çok güzel fırsatlar olduğu kadar değişen şartlarla zor duruma düşme tehlikesi de var. Üretici ve tedarikçi cephesinin şu aralar işleri oldukça zor ancak yerellerin karar aşamasında, Migros’un ise yeni sahibinin en geç 2008 Şubat’ta belli olacağını düşünürsek önümüzdeki yıl bulutlar aralanacak ve ufuk görünecektir.