25 Mayıs 2009 Pazartesi

Fayda'nın 'Fayda'sı Olacak mı?


Bilindiği gibi, PERDER üyesi yerli organize perakende markalarının ortak projesi Fayda A.Ş., geçtiğimiz yıl 19 Temmuz’da start almıştı. Fayda üyesi 73 perakende zinciri, kurulan şirkete eşit hisseyle üye olmuştu.

Fayda A.Ş.’nin daha o günlerde açıkladığı hedef, gıdadan tekstile, kozmetikten elektroniğe kadar birçok segmentte 10 tane güçlü marka yaratmaktı.

Bu markalar, Fayda üyesi olan her firmanın mağazalarında yer alacak, dolayısıyla büyük bir iş hacmi ve rekabetçi ürünler ortaya çıkacaktı.

Uzun süredir her ayrıntısı düşünülerek hazırlanan proje artık hayata geçirildi ve bugün kamuoyuyla paylaşıldı. Çıkarılması planlanan 10 üründen ilk ikisi, üye firmaların raflarında yer almaya başladı.

İlk iki ürün, gıda ve temizlik kategorilerinde hazırlandı. Gıdada yağ, reçel, süt ve süt ürünleri gibi temel ürünlerde ‘Neffis’ markası, temizlik ürünlerinin tamamında ise ‘Saff’ markası raflarda yer alacak. Bu ürünleri satışa sunan üye kuruluşlar mağaza vitrinlerinde ‘F’ harfini bulunduracak.

Kritik nokta
Buraya kadar herşey güzel. Ancak endişe verici birkaç nokta var. Öncelikle satınalma ile ilgili süreçte alınan fiyatların yeteri kadar cazip olamadığı yönünde yapılan itirazlar Fayda'nın geleceğine dair üyelerin birliğini zorlayabilir gibi gözüküyor.

Üyelerden bazıları alınan fiyatları kendi kendilerine zaten aldıklarını, dolayısıyla şirkete yaptıkları yatırımı tam olarak alamadıklarını dile getiriyorlar. Ben bu görüşe katılmıyorum çünkü önemli olan optimum başarıyı sağlamak ve her üyenin uygun fiyattan ürün almasını sağlamak.

Tabi satınalmasının içinde sadece yağa odaklanan bir zincir, sadece yağ için uygun bir fiyat alabilir. Ancak bu proje, temel bütün ürün kategorilerinde üyelerin 'iyi fiyat'la rekabet edebilmesini sağlamayı amaçlıyor.

Şirket yönetiminin bu endişeleri bertaraf etmesi için bir an önce diğer ürünleri de netleştirip, toplamda bir 'Fayda' sağlandığını göstermesi gerekiyor.

Ancak ikinci sıkıntı da burada başlıyor. Gerek ürünlerin bütün üyelere ulaştırılması, gerek Fayda raflarında görsel bütünlük sağlanması, gerekse de diğer ürünlerle ilgili sürecin hızlandırılması için profesyonel bir ekip çalışması gerekli.

Kendi markalarında zaten yeterince işi olan perakendecilerin bu süreci götürmeleri zor. Onlar da bunu bildikleri için Kipa'daki PL operasyonunda isim yapmış, tecrübeli bir yönetici olan Ahmet Yontar'ı Fayda'nın başına getirmişlerdi.

Ancak Ahmet Yontar görevi, ekibiyle birlikte bıraktı. Ya da o bırakmadı yönetim Ahmet Bey'den bırakmasını istedi. Bu kısmı çok önemli değil.

Önemli olan Fayda'nın doğru yaptığı işten, 'süreci daha önce yaşamış profesyonellerden destek almak'tan vazgeçip geçmeyeceği.


73 ortağın olduğu bir yapının aile şirketi gibi yönetilemeyeceği ortada. Dolayısıyla mutlak suretle operasyonun başına profesyonel yöneticiler getirilmesi şart.

Diğer bir şart ise bu Fayda'nın başındaki yöneticinin marka oluşturma ve yönetme sürecini hakkıyla uygulayacak kadar 'profesyonel' ama 73 patronu bir arada idare edebilecek kadar da 'sabırlı' olması...

Öyle bir yönetici yok dediğinizi duyar gibiyim... Fayda'nın başarılı olması için öyle bir yönetici olmak ya da yoksa bile yaratılmak zorunda...

Hiç yorum yok: