25 Mayıs 2009 Pazartesi

Bile Bile BİM'e Bağlanmak







BİM'in Başarısını Yakalayabilecek İkinci Bir 'Discount' Çıkar mı?

Soru bu?

Cevabım: Aziz Zapsu'nun çekinmeden harcayabileceği bir 100 milyon doları daha yoksa 'Hayır çıkmaz'...

Zira 'discount' dediğiniz konsept 50 şubeyle, 100 şubeyle olacak iş değil. En az 500 şubeniz olduktan sonra 'discount' olmanın yararını görmeye başlıyorsunuz.

O 500'e gelene kadar da durmadan şube açmak ve 'cepten yemek' durumundasınız.

Bu yüzden arkasında 'Zapsu'nun sahip olduğu tarzda bir sermaye gücü olmayan projeleri 'iyi niyetli ama işleri çok zor' sınıfında değerlendiriyorum ne yazık ki...

Kaldı kı bırakın yerel sermayeyi 'Şok' ve 'Dia' gibi uluslararası sermayeler bile BİM ile kafa kafaya at koşturamadı.


Zapsu'nun A101'inin ise doğru yaptığı iki iş var.

1) A101, Bank Asya ile gelecek günlerde planlanan halka arz çalışmaları ve büyümeyle ilgili yeni kaynak yaratılması konularında anlaşma sağladı. (kriz ortamında Bankalardan bu tip bir kaynak sağlamayı Aziz Zapsu dışında kim başarabilir?)

2 Yeni ve etkili Private Label (PL) ürünler oluşturabilmek için uluslarası ürün geliştirme şirketi Landmark Holding ile anlaştı.


Gelelim BİM'e...
BİM'i başarılı kılan faktörlere de bir göz atalım. Öyle 20 madde yazmaya gerek yok. Mevzu açık:

1) Ezici bir satınalma gücü

2) Her segmentte en az bir başarılı PL ve birkaç 'kendine bağladığın firma' ile raflarının hakimiyetini ele geçirmek.




Şimdi yazıya devam etmeden 'kendine bağladığın firma' dan ne anladığımıza bakalım...

Çetrefilli ve akademik olmaya çalışırken ukela olan yazıları sevmem. O yüzden basit açıklayalım.

Diyelim ki sucuk üretiyorsun. Her markette ayrı raf bedeli ödemekten, hepsine ayrı anlaşmalar yapmaktan ve her anlaşma tazelemede 'gondol bedeli, insert bedeli, promosyon bedeli, yeni mağaza açtım bedava ürün ver teranesi vb.' gibi mevzulardan ocağına incir ağacı dikilmiş.


BİM'e gidiyorsun. Önce bir ürününü, tesislerini, fiyatını vs. masaya yatırıyorlar.

Sonra da diyorlarki 'Kardeşim benim 2 bine yakın mağazam var. Senden öyle bir satınalma yapacağım ki önümüzdeki 5 yılın garanti. Ancak ilk anlaşmada fiyatı gebertirim. Ama kendini buna göre ayarlarsan sonra sana zırt pırt onun bedeli, bunun bedeli diye dönmem. Anlaşmaya sadık kalırım, paranı da günü gününe alırsın'


Canıma minnet diyorsun ve BİM'e bağlanıyorsun...

Bu kadar basit.

Her segmentte bu tip bir firman varsa, yanına da rekabetçi bir PL çıkarıyorsan zaten o ürün grubunda ulusal markalar da sen ne dersen 'eyvallah' demek durumunda.

Sonuç ise tartışılmaz bir başarı.

Hiç yorum yok: