25 Haziran 2007 Pazartesi
Wal - Mart Üzerine Pratik Bilgiler
Wal–Mart Effect’in yazarı Charles Fishman geçtiğimiz günlerde Türkiye’deydi. Toplantıya ben de katıldım.
Yazara göre çalışan sayısı ve etkisiyle dünya tarihinin en önemli şirketi olan kuruluş, Türkiye’ye girmek istiyor ama sıfırdan başlamaya niyeti yok ve uygun bir satın alma için fırsat arıyor. Fishman, ‘Wal–Mart’ın istediği üreticiyi batıracak gücü var ama birçoğunu da zengin etti. Onun kurallarına kendini uydurabilen kazanır’ diyor.
Wal - Mart'ı ilk defa, üniversitedeyken South Park'ın bir bölümünde tanımıştım. O bölümde kasabaya kurulan Wal - Mart yavaş yavaş kasabayı ele geçiriyordu. Ekip de makineleşmiş Wal Mart'a karşı kasabayı örgütlüyor ve sonunda mağazayı el birliğiyle yakıyorlardı. Ancak mağazaya naparlarsa yapsınlar o kendini geri getiriyor ve yaralarını tedavi ediyordu.
Şimdi izlediklerim daha anlamlı geliyor.
Amerika’da 4 bin 23 tane Wal-Mart mağazası bulunuyor. Bu mağazalar, Amerikalılar’ın yüzde 54’üne 5 mil uzaklıkta bulunuyor. Ortalama bir ABD vatandaşı bir şeye ihtiyaç duyduğunda ulaşabileceği en kolay seçenek her zaman Wal–Mart.
Şirketin en önemli özelliği inanılmaz yaygınlığı ve gücüne karşın yeni mağazalarla büyümeyi otomatikleştirmiş olması. ABD’de haftada 6, yılda ortalama 300 yeni mağaza açan şirket, 2007’nin ilk ayında ise bir rekor kırarak bir ayda 72 yeni mağaza açtı.
Büyük bir şirket olmasına karşın ve doğal olarak hantal olması beklenmesine karşın, karar alındıktan sonra uygulama sürecini çok hızlı gerçekleştiriyor. Proje kesinleştirildikten sonra ise mağazanın bir an önce faaliyete başlaması için maksimum hız ve performans gösteriliyor. Girdiği eyaletlerde başarılı yerli perakende markalarını satın almayı tercih eden şirket, uyumla ilgili bütün detayları olabildiğince hızlı gerçekleştirip, tabelaları aynı anda değiştiriyor.
Wal–Mart mağazalarında indirimler mümkün olduğunca yuvarlak rakamlarda yapılıyor ve 99 ibaresi fiyat etiketlerinde kullanılmıyor. Wal–Mart’ın yapmaktan hoşlanmadığı şeylerden biri de indirim kampanyaları. Örneğin ABD’de en ucuz kola Wal–Mart’ta ve fiyatı da yıllardır sabit. Ancak diğer perakendeciler zaman zaman indirim kampanyalarıyla bu fiyatın altına inebiliyor. Wal–Mart ise bu fiyatı hiç oynatmıyor, azaltmıyor ve artırmıyor. Çok iyi sattığı ürün segmentlerinde bunu sıkça yapıyor. Bazı ürünlerde yıllara dayanan sürede, o kadar uzun süre ucuz fiyat uyguluyor ki artık bu ürün alınacaksa Wal–Mart’tan başka yerden alınmaz imajını yerleştiriyor. Şu dakikadan sonra diğer perakendeciler, kolada ne kadar sert indirimler yaparsa yapsın bu artık Wal–Mart’ın kola satışlarını çok etkilemiyor.
RAKAMLARLA WAL - MART
127 milyon: Her hafta Wal-Mart’ta alışveriş eden Amerikalı sayısı.
140 bin: Tipik bir Wal-Mart süper-merkez stoklarındaki farklı ürün sayısı.
7,5 yıl: Eğer her gün, hiç durmadan, günde 50 ürün alırsanız, Wal-Mart’ta her farklı üründen bir tane almak için geçecek zaman.
Dakikada 23 bin 212 dolar: Günün her dakikasından Wal-Mart’ta gerçekleştirilen kâr miktarı. Tipik bir şirketin bir yılda yaptığını Wal-Mart bir dakikada yapar.
Saatte 38 milyon dolar: Wal-Mart’ta yılın her günü, her saat gerçekleşen satışlar.
6: Wal-Mart’ın ABD’de 2006 yılında her hafta açtığı yeni mağaza sayısı.
70: Wal-Mart’ın ABD’de Ocak 2007’de açtığı yeni mağaza sayısı; haftada 15 mağazaya denk geliyor...
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder