23 Ağustos 2010 Pazartesi

Hiç Anlamadım Ben, Bu Nasıl Oluyor?


Alman çevirme piliç markası WienerWald, Türkiye’de bir yılda 30 restoran açarak markanın 55 yıllık tarihindeki rekorunu kırdı.

İyi güzel ama ben bu işi hiç anlamıyorum.

WienerWald, Almanya ve Avusturya'da güçlü bir zincir. Ancak bu zincirin gücü Almanlar'ın akşamüstü buluşma mekanı olmasından kaynaklanıyor. Orada akşam işten çıkınca WienerWald'a uğrayıp bira, patates yapmak artık geleneksel. Yanında da envai çeşit tavuk yiyebiliyorlar. Mutfak konusunda tam bir kazma olan bu ülkeler için bulunmaz hint kumaşı.

Ancak Türkiye'de WienerWald'ın içki ruhsatı yok. Yani bira patates olayı yok. Yemeklerin ise tavuğun üzerine bir takım baharat ve otlar atmak dışında hiçbir esprisi yok. Herhangi bir esnaf lokantasında tavuk yemeği söyleyip "Hocam şunun yanına biraz nane, kekik getir" dediğinizde 5 veya 6 TL öderken, burada naneli tavuk yediğinizde 12 lira ödüyorsunuz.

Birayla özdeşleşen bir markanın bira satmadan, mutfağında yüzyıllardır 40 çeşit tavuk yemeği pişen bir topluma üstüne azcık nane döküp, acayip fiyata tavuk yedirmesini, bir da başarılı olup yılda 30 restoran açmasını ben anlayamıyorum.

Bu arada ilginç bir not; "WienerWald Türkiye Yöneticisi Kaan Bilbay, Boğaziçi Üniversitesi Ekonomi Bölümü mezunu. Bir tesadüf sonucu WienerWald temsilcileriyle tanışmış. Bu kişiler Türkiye'ye girmek istediklerini söyleyince onlara ‘Deli misiniz, Türkiye’de tavuk mu satılır, her yerde tavuk var’ demiş. WienerWald yetkileri ise onu akşam yemeğe davet etmiş, çalışma sistemlerini anlatmış ve işe ikna etmiş.

Neticede ise ilk yıllarında 24 milyon Euro ciro yapmışlar ve 30 mağaza açmışlar.

Bu gerçek bir başarı hikayesi midir? Veya biz gün geçtikçe damak zevki giderek daha körleşen, mutfak kültürü ölen bir ülkeye mi dönüşüyoruz?

Karar sizin...

Hiç yorum yok: